Pomysł na biznes

Zaczynamy od znalezienia odpowiedniego pomysłu na biznes. W tym względzie nie ma żadnego złotego środka. Dobry pomysł na biznes to wypadkowa okoliczności, wiedzy, umiejętności i intuicji. Poniżej opisuję dwa typowe podejścia:

A) Nasza droga zawodowa od dłuższego czasu wiedzie w jasnym kierunku – np. skończyliśmy technikum budowlane, później pracowaliśmy w firmie budowlanej – a obecnie chcemy przejść na swoje, tworząc własne przedsiębiorstwo. Podobnie rzecz przedstawia się w przypadku warsztatów samochodowych, salonów kosmetycznych, biura rachunkowego itp. Z uwagi na to, iż kwota dotacji z PUP nie jest zbyt duża – przyszły przedsiębiorca jest zwykle również pracownikiem, tj. wykonuje w ramach działalności określoną pracę, a dopiero po jakimś czasie gdy firma się rozwinie – wykonywanie prac powierzy w całości personelowi, ograniczając swoją rolę do zarządzania. W takim przypadku wybór profilu działalności wynika bezpośrednio z naszej ścieżki zawodowej. Zwykle posiadamy świadomość istniejących wad, oraz zalet wiążących się danym rodzajem działalności a wykonanie wniosku sprowadza się do umiejętnego przeniesienia na papier tej wiedzy.

B) Nie posiadamy konkretnych kwalifikacji zawodowych na których chcielibyśmy przeć swój profil działalności lub po prostu chcemy zająć się czymś innym niż do tej pory. W takim przypadku warto poświecić trochę czasu na właściwą analizę interesujących Nas branż. Należy wziąć pod uwagę zarówno liczbę podobnych firm konkurencyjnych, oraz istniejący, lub potencjalny popyt, na produkty/usługi które chcemy oferować. W przypadku większych miejscowości warto poszukać jakiejś niszy. Im większa miejscowość, tym bardziej wyspecjalizowany może być profil naszej firmy.

Przykład:
a) W miejscowości 20 tys. mieszkańców dobrym pomysłem może być warsztat samochodowy, wykonujący różne drobne naprawy, od blacharki po elektrykę. W miejscowościach powyżej 300 tys. można pokusić się o specjalizację (np. naprawa wyłącznie szyb, blacharka, układy wydechowe).

b) W miejscowości 60 tys. mieszkańców, niszą może być stacjonarny sklep ze sprzętem muzycznym (gitary, perkusje, DJ). W przypadku miejscowości nie przekraczającej 20 tys. mieszkańców, rynek zapewne będzie zbyt mały, ale np. w miejscowości przekraczającej 300 tys. warto pomyśleć o specjalizacji, np. sprzedaż wyłącznie sprzętu perkusyjnego itp.

Należy pamiętać, iż  wyspecjalizowaną sprzedaż często przejmują sklepy internetowe. W dalszym ciągu spora liczba klientów preferuje jednak zakup w punkcie stacjonarnym, gdzie może dotknąć i sprawdzić dany produkt, oraz otrzymać go od ręki. Oczywiście spora grupa odwiedzających sklep stacjonarny, może chcieć jedynie obejrzeć / przymierzyć / sprawdzić dany produkt – by później kupić go taniej w Internecie. Jest to szczególnie często spotykane w przypadku elektroniki, instrumentów, sprzętu AGD itp.

Wybierając profil firmy, należy uwzględnić również inne, nietypowe czynniki mogące wpływać na popyt. Np. dla wspomnianego sklepu ze sprzętem muzycznym, koniunkturę może podwyższać bliskość szkoły muzycznej. W takich przypadkach, działalność może okazać się rentowna nawet w mniejszych miejscowościach.

W przypadku warsztatu samochodowego – bliskość drogi ekspresowej lub zjazdu z autostrady również wydaje się gwarantować dopływ klientów, bez względu na wielkość miejscowości w której firma ma swoją siedzibę.

W danej miejscowości może być wiele konkurencyjnych restauracji fast-food, ale jeżeli dysponujemy atrakcyjną lokalizacją (np. w bezpośredniej bliskości akademików) konkurencja nie powinna stanowić dla Nas większego problemu.

Pragnę podkreślić, iż w zakresie wyboru profilu działalności – nie ma ogólnych zasad, które sprawdziły by się zawsze i wszędzie. Trzeba uważnie się rozglądać, łączyć wszystkie fakty i słuchać opinii innych ludzi. 

Czytaj dalej: