Charakterystyka klienta docelowego

Plan przedsięwzięcia, powinien uwzględniać charakterystykę klienta docelowego. Jeżeli obowiązujący w danym Urzędzie pracy wniosek o dotacje nie wyodrębnia takiego elementu, opis typowego klienta można zawrzeć w ramach planu marketingowego, z którym jest on ściśle związany.

Aby przygotować charakterystykę klienta, musimy sobie zadać szereg pytań. Z uwagi na to, iż każdy profil działalności ma inną specyfikę, ciężko przedstawić jedną, zamknięta listę – adekwatną dla każdego przedsięwzięcia. Poniższe zestawienie można jednak potraktować jako dobry punkt wyjścia. Zestaw zagadnień dotyczy w tym przypadku klienta, którym jest osoba fizyczna.

Tworząc profil klienta docelowego, dobrze jest zadać sobie pytanie, czy nasza oferta będzie preferowana przez:

a) osoby w określonym wieku lub o określonej płci

np. usługi z zakresu przedłużania paznokci skierowane będą głównie do osób płci żeńskiej powyżej 15 roku życia, a sklep z akcesoriami dla kibica odwiedzać będą głównie młodzi mężczyźni

b) osoby przebywające na określonym obszarze

np. klientami małej kawiarni będą głównie osoby mieszkające / pracujące / uczące się – w promieniu 1km od podanej lokalizacji, ale do sklepu wyspecjalizowanego w częściach samochodowych mogą już dojeżdżać klienci z całego powiatu, gdyż np. nie ma innych tego typu sklepów w okolicy

c) osoby / gospodarstwa domowe – o określonych dochodach

np. z usług personalnego trenera fitness korzystać będą raczej osoby zamożne, a z oferty sklepu z odzieżą używaną często osoby o niższym statusie materialnym

d) osoby o określonym poziomie wykształcenia

np. z oferty księgarni naukowej korzystać będą głównie studenci, doktoranci i wykładowy, a z usług korepetytora częściej mogą korzystać rodzice, których wykształcenie nie zapewnia odpowiednich kompetencji by samodzielnie wspomóc dziecko w nauce (choć równie dobrze może to wynikać z braku czasu) 

e) rodzice dzieci, lub dzieci rodziców w określonej: sytuacji / wieku

np. rodzice dzieci w wieku komunijnym będą zainteresowani akcesoriami typu: wianki, ozdoby stołu, odzież komunijna, a dzieci opiekujący się rodzicami w podeszłym wieku stanowią częstego klienta sklepu medycznego

f) osoby posiadające określone dobra materialne

np. właściciele aut sportowych mogą być zainteresowani usługami z zakresu auto tuningu, a posiadacze psa lub kota – wizytą w u groomera

g) osoby posiadające określony stan zdrowia

np. osoby cierpiące na nadwagę będą częstymi klientami gabinetów dietetycznych, a osoby po wypadkach komunikacyjnych – gabinetów fizjoterapii 

h) osoby w których życiu nastąpiło, lub ma nastąpić określone wydarzenie  

np. osoby zaręczone będą zainteresowane usługami DJ który zapewni obsługę planowanego przez nich wesela, a rodzice nowo narodzonego dziecka mogą chcieć uwiecznić ten fakt dedykowaną sesją zdjęciową 

Charakterystyka klienta na przykładzie działalności fotograficznej:

Moja oferta w zakresie fotografii okolicznościowej – skierowana będzie głównie do osób chcących uwiecznić związek małżeński, chrzty, rocznice, oraz imprezy okolicznościowe typu: studniówka / półmetek. Dodatkową grupą klientów są dziewczęta i chłopcy pragnących przygotować swoje portfolio z myślą o modelingu lub działalności aktorskiej.

Obecnie liczba zawieranych w Polsce związków małżeńskich, waha się w granicach 200 tys./rok. Biorąc pod uwagę populację kraju, daje to ok. 4,9 związków małżeńskich w ciągu roku – na 1000 mieszkańców1. Tym samym, na terenie działania mojej firmy (populacja 701 tys. osób), liczbę zawieranych związków małżeńskich szacuje na: 3434/rok. Właściwie każda taka uroczystość jest związana z zapotrzebowaniem na obsługę fotograficzną. Biorąc pod uwagę wskazaną w punkcie III.2 liczbę firm konkurencyjnych (299), statystycznie mogła bym liczyć na 11 tego typu zleceń w roku (2424 / 299 = 11,48).

Do tego dochodzą chrzty, które niemal pokrywają się z liczbą urodzeń (386 tys./rok). Biorąc pod uwagę populację Polski, daje to ok. 10 ochrzczonych dzieci na 1000 mieszkańców w roku kalendarzowym. Tym samym na terenie działania mojej firmy średnia roczna liczba chrztów wynosi ok. 7 tys.2. Zakładając, iż jedynie 10% zdecyduje się na fotografa, daje to 700 tego typu zleceń w roku, co po uwzględnieniu firm konkurencyjnych (299), może mi dać 2 tego typu zlecenia w roku.

W zakresie studniówek / półmetków i innych tego typu wydarzeń (np. bal szóstoklasisty) – na wskazanym obszarze mamy blisko 260 szkół (średnich, podstawowych itp.)3, każda organizująca kilka wydarzeń mogących wymagać obsługi fotograficznej, zakładam więc, iż uzyskam w tym względzie w ciągu roku kalendarzowego 2-3 dodatkowe zlecenia.

Do tego dochodzi szereg innych zleceń okolicznościowych (obsługa fotograficzna imprez urodzinowych, spotkań klasowych, rocznice etc.) Niestety nie sposób nawet w sposób przybliżony określić ich realnej ilości.

  1. https://www.liczby.pl/baza-wiedzy/ludnosc/pytania/jaka-jest-liczba-malzenstw-na-1000-ludnosci
  2. http://pl.wikipedia.org/wiki/Ludno%C5%9B%C4%87_Polski
  3. http://si.kuratorium.katowice.pl/

Czytaj dalej: