Pomysł na biznes

Poszukiwanie pomysłu na biznes, bywa jednym z trudniejszych etapów tworzenia własnej firmy. Zasadniczo można wyróżnić dwa podejścia:

A) Nasza droga zawodowa od dłuższego czasu wiedzie w jasnym kierunku – np. skończyliśmy technikum budowlane, później pracowaliśmy w firmie budowlanej – a obecnie chcemy przejść na swoje, tworząc własne przedsiębiorstwo. Podobnie rzecz przedstawia się w przypadku warsztatów samochodowych, salonów kosmetycznych, biura rachunkowego itp. Z uwagi na to, iż kwota dotacji z PUP nie jest zbyt duża – przyszły przedsiębiorca jest zwykle również pracownikiem, tj. wykonuje w ramach działalności określoną pracę, a dopiero po jakimś czasie gdy firma się rozwinie – faktyczne wykonywanie prac powierzy w całości personelowi, ograniczając swoją rolę do zarządzania. W takim przypadku zwykle posiadamy świadomość istniejących wad, zalet danej działalności a wykonanie wniosku sprowadza się do umiejętnego przeniesienia na papier tej wiedzy.

B) Nie posiadamy konkretnych kwalifikacji, chcemy uruchomić firmę, której prowadzenie nie wiąże się z posiadaniem specjalnych kwalifikacji zawodowych, lub po prostu zająć się czymś innym niż do tej pory (sklep, usługi taksówkarskie, bar itp.) W takim przypadku warto poświecić trochę czasu na właściwą analizę interesującej Nas branży. Należy wziąć pod uwagę zarówno liczbę podobnych firm konkurencyjnych, oraz istniejący, lub potencjalny popyt, na produkty/usługi które chce się oferować. W przypadku większych miejscowości warto poszukać jakiejś niszy. Im większa miejscowość, tym bardziej wyspecjalizowana może być firma.

Przykład:
a) W miejscowości 20 tys. mieszkańców dobrym pomysłem może być warsztat samochodowy, wykonujący różne drobne naprawy, od blacharki po elektrykę. W miejscowościach powyżej 300 tys. można pokusić się o specjalizację (np. naprawa szyb, blacharka, układy wydechowe).

b) W miejscowości 60 tys. mieszkańców, niszą może być stacjonarny sklep ze sprzętem muzycznym (gitary, perkusje, DJ). W przypadku miejscowości nie przekraczającej 20 tys. mieszkańców, rynek zapewne będzie zbyt mały, ale np. w miejscowości przekraczającej 300 tys. warto pomyśleć o specjalizacji, np. sprzedaż wyłącznie sprzętu perkusyjnego itp.

Oczywiście to tylko przykład. Generalnie, wyspecjalizowaną sprzedaż często przejmują sklepy internetowe. W dalszym ciągu jednak spora liczba klientów preferuje zakup w punkcie stacjonarnym, bo mogą dotknąć i sprawdzić dany produkt, oraz zakupić go od ręki. Oczywiście spora grupa odwiedzających sklep stacjonarny, może chcieć jedynie obejrzeć / przymierzyć / sprawdzić dany produkt – by później kupić go taniej w Internecie. Jest to szczególnie często spotykane w przypadku elektroniki.

Powyżej prezentuję pewien sposób myślenia, którym warto się kierować projektując swój biznes plan. Wybierając profil firmy, należy uwzględnić również inne czynniki mogące wpływać na popyt. W przypadku wspomnianego sklepu ze sprzętem muzycznym, koniunkturę może podwyższać bliskość szkoły muzycznej. W takich przypadkach, działalność może okazać się rentowna nawet w mniejszych miejscowościach. Pragnę podkreślić, iż nie ma ogólnych zasad, które sprawdzą się zawsze i wszędzie. Trzeba uważnie się rozejrzeć i łączyć fakty. W danej miejscowości może być wiele konkurencyjnych restauracji fast-food, ale jeżeli dysponujemy atrakcyjną lokalizacją (np. w bezpośredniej bliskości akademików) konkurencja nie powinna stanowić dla Nas większego problemu.

Czytaj dalej:

Pomysł na biznes
5 (100%) 1 vote